„PRIČE O AUTENTIČNOSTI. Poreklo predmeta u Muzeju afričke umetnosti i kako je nastala zbirka Pečar“
Habilitacioni rad za zvanje višeg kustosa (Narodni muzej u Beogradu)
Autorka: Emilia Epštajn (2021)
„Svu ovu delikatnost promišljanja struke uopšte i sopstvenog rada Emilia Epštajn iznosi na svetlo dana osvrćući se na sada već prilično veliki korpus međunarodnih rasprava i debata, kao i na skromni doprinos razmišljanjima na temu porekla muzejskog predmeta u Srbiji. Pored ova dva nejednaka, ali u radu sasvim pomirena i usklađena, segmenta autorka nudi i sopstveni praktični doprinos utemeljen u teorijske osvrte u samom radu. (...) Pažljivo strukturirajući tekst kroz naslove koji (modernim jezičkim formulacijama) sugerišu kako razvijanje teme tako i diskusije o njima, koleginica Epštajn skromno i bez nametanja pokazuje sve strane svoje profesionalne ličnosti: etnologa i antropologa sa jedne, kulturologa (master Fakulteta političkih nauka) sa druge, ali i prevodioca sa treće strane. Jedina organski objedinjujuća uloga kroz koju se mogu razmatrati sve teme koje se kriju iza tako 'običnih' reči – poreklo i autentičnost je ona muzejskog kustosa. Dodata vrednost je da se radi o poziciji kustosa u Muzeju afričke umetnosti, muzeju čija je osnovna misija da njegove delikatne i sofisticirane „priče“ prežive u svetu daleko grublje muzejske i političke atmosfere u Srbiji.“
Preuzeto iz: „Mišljenje o habilitacionom radu za zvanje viši kustos“,
mentor za izradu habilitacionog rada: Doc. dr Nikola Krstović, Muzejski savetnik, Predsednik NK ICOM Srbija,
u Beogradu, maja 2021.
Opširnije...
Muzej afričke umetnosti, Konteksti i reprezentacije
Autorka: dr Ana Sladojević
PRVO e-Izdanje Muzeja afričke umetnosti
"Muzej afričke umetnosti, Konteksti i reprezentacije" teoretičarke dr Ane Sladojević, nova je knjiga koju od 5. maja 2014. možete besplatno da download-ujete sa zvaničnog sajta Muzeja.
Knjiga je priređena na osnovu doktorske disertacije odbranjene u okviru Grupe za teoriju umetnosti i medija, Interdisciplinarnih studija Univerziteta umetnosti u Beogradu, kod mentorke prof. dr Nevene Daković.
Pored toga što predstavlja prvu doktorsku disertaciju koja se bavi Muzejom afričke umetnosti, zbirkom Vede i dr Zdravka Pečara, u širem kontekstu reprezentacija afričkih umetnosti, ova knjiga je ujedno i prvo isključivo elektronsko izdanje Muzeja, dostupno svima preko muzejske web prezentacije.
Opširnije...
Egipat u sećanju Srbije
Autori: Uroš Matić, Milica Naumov, Aleksandra Momčilović-Jovanović, Narcisa Knežević-Šijan i Aleksandar Maričić
Urednik izdanja: Emilia Epštajn
Publikacija "Egipat u sećanju Srbije" predstavlja rezultat Projekta "Monografija: Egipat u sećanju Srbije", koji je imao za cilj beleženje istorije kulturnih odnosa dveju država – Srbije i Egipta.
Nosilac projekta, Muzej afričke umetnosti, je okupio tim stručnjaka koji su obrađujući fotografske materijale u beogradskim arhivama, bibliotekama, muzejima i drugim institucijama, imali zadatak da istraže kulturološke aspekte odnosa Srbije i Egipta.
Rezultat je jedna informativna monografija koja se bazira na naučno-popularnim tekstovima i esejima.
Tekstove prate pre svega crno-bele fotografije od kojih se neke, poput onih iz foto-arhiva porodice Pečar, po prvi put objavljuju.
Opširnije...
Muzika zapadne Afrike: četiri instrumenta iz zbirke Muzeja afričke umetnosti
Autor: Srđan Tunić
Ova knjiga je nastala na osnovu kustoskog (habilitacionog) rada pod nazivom „Muzika Afrike: Perspektiva u interpretaciji tradicionalnih afričkih muzičkih instrumenata i njihovog savremenog značenja na bazi zbirke muzičkih instrumenata Muzeja afričke umetnosti u Beogradu“.
Tema ovog rada – kao kustoske teme, istraživanja i izložbenog plana – pod nazivom „Muzika zapadne Afrike: četiri instrumenta iz zbirke Muzeja afričke umetnosti“, ukazuje da je autor, istoričar umetnosti Srđan Tunić za svoj rad odabrao vrlo kompleksno i isto toliko značajno i bogato muzičko stvaralaštvo afričkog kontinenta južno od Sahare.
Upravo zbog višeslojnog sadržaja i značenja muzike, kao i muzičkih instrumenata, njeno proučavanje se može kretati u različitim pravcima koji se vezuju za određene teme, funkcije, namene, forme, materijale i tehnike izrade muzičkih instrumenata, ili, kao što je ovde slučaj, da se holističkim pristupom obuhvate svi njeni najznačajniji aspekti u sveobuhvatnu, inovativnu celinu.
Opširnije...