Facebook Instagram Twitter Academia YouTube SoundCloud RSS

Прошле изложбе

 

Фризерске и берберске табле Африке

30. децембар 2009. – 31. август 2010.

Аутор изложбе и каталога:

Наташа Његовановић Ристић, историчар уметности и виши кустос МАУ

Каталог изложбе

Frizerske i berberske table Afrike

Слике са изложбе

О изложби

Изложба „Фризерске и берберске табле Африке“ на којој су презентоване оригиналне рекламне табле из Камеруна, Сенегала и Централноафричке Републике, као и фотографије бербеских и фризерских табли из Тогоа, Бенина, Гане и Обале Слоноваче насталих у распону од седамдесетих година прошлог века до данас, пример су промена које карактеришу модерну Африку и њену популарну уметничку сцену.

Изложене рекламне табле садрже све одлике овог популарног жанра са сличностима и разликама које се манифестује у времену настанка, стилским рукописима, модним трендовима, утицајима са стране, али и поштовању традиционалног чешљања, полазишту бројних савремено стилизованих фризура. Наслеђене вредности у сусрету и спајању са савременим изразима, у овом случају, новим аутентичним стилиза-цијама и импортованим стиловима, дају складну симбиозу у виду најразличитијих формалних решења везаних за елаборирање косе, визуелног украса главе.

Рекламне табле реализовали су специјализовани уметници - аутодидакти, који су одређене мотиве сликали уљаним и емајл бојама на дрвеној, лесонит, шпер или, ређе, на металној подлози и то најчешће у изразито експресивном колориту чистих боја. Слике, углавном, садрже фигуративне мотиве који симболишу професију за коју су рађене или су ознаке одређених производа. Поред сликаних мотива табле поседују већи или мањи број информативних порука означених и у писаном садржају.

Специфична комбинација писане речи и слике карактеристична за афричке сликане знакове у основи није изменила своју концепцију од самог настанка до данас, с том разликом што су се поруке мењале и прилагођавале духу времена.

Данас постоји велики број уметника широм Африке који су се специјализовали у осликавању рекламних табли. Њихови радови рекламирају широк спектар производа и професија, од биоскопских филмова, ресторана, хотела, диско клубова, аутобуса, ауто механичарских и обућарских радњи, кројачница, административних, здравствених и верских институција до последњих трендова шишања и стилизација косе.

Берберске табле

Најбољи клијенти сликара рекламних знакова су бербери и фризери чија потреба за рекламирањем широког спектра стилова шишања и фризирања инспирисаних модним диктатима представља константан извор прихода. Како се мода брзо мења, бербери су принуђени да својим сталним али и потенцијалним муштеријама понуде оно што је „ у тренду“, а самим тим и да обезбеде нови знак који указује на њихово познавање модне сцене.

Берберске радње за своје оглашавање и рекламирање упражњавају нејчешће дводимензионалне табле које садрже више исфризираних глава са различитим фризурама, од једноставно шишане косе до комплико -ванијих стилизација реализованих од ситно уплетених плетеница. Табла у свој визуелни израз укључује називе одређених фризура, прибор за рад или једноставно бројеве – ознаке фризура.

Понекад сликани мотиви упућују на познате личности - идоле или на назив државе из које је преузет неки модел. Рекламне табле из шездесетих и седамдесетих година прошлог века већ указују на утицаје америчких јавних личности. У то време стилови мушких фризура носе имена,Мохамед Али фриз, Тајсон фриз, Кенеди фриз, Чаби Чекер фриз, Битлси, Џејмс Браун, Пеле фриз, Карл Луис фриз, Амерички црнац и сл.

Називи одредјених видова чешљања рефлектују наклоност ка брзини, брзим путовањима: Супер конкорд, Боинг 707, Overspeed, Боинг фриз, уочљива је привлачност и далеких дестинација; Њујорк, Сантиаго, Порто Рико, док је у новије време осетан утицај популарних репера Run-DMC и нарко субкултуре, а изражен је у виду назива фризуре кокаин фриз.

У дијапазон мушких фризура улазе и стилови намењени различитим професијама: полицајска или војничка фризура, спортски изглед, службеник, морнар, судија, федерал, извршни, и слично, док неке сликане фризуре представљају оригиналне креације појединих бербера чији слоган гласи „оно што кућа нуди“, а за које се верује да ће постати популарне и привући муштерије конкурентских фризера.

Фризерске табле

Насупрот ситуираним берберима, жене се и данас могу видети како седе на земљи између колена фризерке што сугерише да за женско фризирање није неопходно имати специјалан простор за рад. Велики број фризерки деценијама практикују своју вештину на верандама или испод дрвећа надомак својих домова, на пијацама или другим јавним местима, често седећи поред својих шарених табли које нуде широк варијетет илустрованих фризура. Пракса женског фризирања указује на повезаност са традиционалним начинима чешљења које се у прошлости одвијало унутар породичног круга. Стилови женског чешљања и поред нових визуелних израза још увек су у свом основном полазишту ослоњени на традиционалне форме које су прилагођене садашњем времену.

Коса се чешља на два начина: први подразумева плетење кикица од сопствене косе које су због дужине припијене уз главу и раздељене у изражајне праве, криве или асиметричне редове који се спуштају уз главу, од чела до врата. Друга, компликованија варијанта, укључује поред сопствене косе употребу помоћних материјала (врштачка коса, памук, конац и др.) који омогућавају различите дужине кикица, а самим тим и реализацију најразноврснијих стилских замисли. Овај вид фризирања пружа могућност стилизовања атрактивних, елегантних и префињених фризура које су обликоване у распону од једностано уплетених форми до високих овалних, правоугаоних или купастих круна, до повијених или на различите начине издигнутих шиљатих, лоптастих, спиралних или чворноватих облика, симетрично или асиметрично постављених.

Данашње женске фризуре, апострофирају виталност старих стилизација које су свака на свој начин, обогаћене новим мотивима, значењима и порукама. Нови стилови често су везани за важне догађаје из унутрашњег друштвеног и потичког живота, а фризуре указују који је догађај од прворазредног значаја. Већ и због саме чињенице да жене више преферирају чешљење у кући, израда рекламних табли је мања у односу на продукцију намењену за мушко фризирање У Тогоу, Гани и Бенину, међутим, велика пажња посвећена је изради реклама за женско фризирање, које су управо и еклатантан пример у приступу сликаних мотива и вештини уметника да приказане елементе доведе у складну композицију.

Изложбе

Календар догађаја

Kalendar događaja

Издвајамо

Како ради МАУ

О томе како и шта (све) ради МАУ, погледајте у сјајном прилогу за BRAINZ TV - Научну телевизију (новембар 2019.). Говори део МАУ тима: Емилиа Епштајн, Милица Јосимов, Милица Наумов, Марија Милош, Ана Кнежевић.