Пратећи програми уметничке интервенције на сталној поставци МАУ
„Незаштићени сведок бр.1: Афродизијак“
Незаштићени сведок бр.1: Афродизијак је истраживачки пројекат три институције - Музеја афричке уметности, Факултета ликовних уметности и Филозофског факултета/Центра за музеологију и херитологију, који реализују две кустоскиње - Јелена Спаић и Ана Кнежевић, један стручни консултант - проф. др Милан Попадић и осам уметника - Милица Ракић, Ана Адамовић, Ирена Келечевић, Ана Вујовић, Ивана Ивковић, Синиша Илић, Милица Јосимов и Саша Ткаченко.
У оквиру пратећих програма у новембру говоримо о концепту уметничке интервенције, Музеју афричке уметности као првој студији случаја, изабраној у оквиру ширег пројекта Незаштићени сведок. Кустоскиње Јелена Спаић и Ана Кнежевић говориће о историји сличних пројеката реализованих на сталној поставци МАУ, као и о уметничким праксама које развијају креативан дијалог са институцијама културе. У оквиру првог новембарског вођења, 17.11. од 11 часова можете сазнати више и о процесу рада, специфичности поставке и начину на који уметнички радови комуницирају са позицијом Музеја афричке уметности некад и сад. Специјални гости другог вођења, 24. новембра од 11 часова су уметници-аутори радова који ће публици представити своју личну перспективу сарадње са МАУ и место ових интервенција у оквиру њихових опуса и поетика.
Интервенција траје до 22. децембра, а информације о осталим пратећим програмима који подразумевају промоцију изложбеног каталога и финисаж Незаштићеног сведока бр.1: Афродизијак очекујте ускоро!
Распоред пратећих програма
Стручна вођења
Више о процесу рада, значењу уметничких интервенција и концепту изложбе сазнајте током два вођења у новембру:
Недеља, 17. новембар, 11:00, кроз интервенцију воде кустоскиње Јелена Спаић и Ана Кнежевић.
Улаз се плаћа. Више информација на страници „Недеља у МАУ“.
Недеља, 24. новембар, 11:00, специјални гости вођења су и уметници-аутори радова.
Улаз се плаћа. Више информација на страници „Недеља у МАУ“.
Недеља, 17. и 24. новембар, 11:00
Вексилологија у МАУ: мапирање Африке – радионица за децу и младе (узраст: 7+)
У складу са идејама које је нигеријски музичар Фела Кути својом музиком представљао, учимо о ослобођењу и независности афричких земаља, помно пратећи мапу афричког континента и упознајући вексилологију – науку о заставама.
Комбинујући познавање историје и географије, игру меморије и креативни рад млади посетиоци проучаваће афричке државне границе и заставе.
Попут правих вексилолога, након мапирања Африке – постављања афричких застава у одговарајуће државне границе, они ће имати прилику да употребом папира и бојица израде своју заставу по жељи.
Улаз се плаћа. Више информација на страници „Недеља у МАУ“.
О изложби
Незаштићени сведок замишљен је као низ уметничких интервенција у простору музеја. Наслов реферира на музејски предмет - добро чувану супстанцу која памти и која је овом акцијом нападнута, изложена уметничкој реинвенцији и реконтекстуализацији. Музејски предмет, тако, постаје сведок који се у великој мери ослобађа институционалне (али не и конзерваторске) заштите, и кроз (пре)испитивање саопштава нове димензије сведочанствености које долазе из самог меморијског језгра предмета, али и ширег контекста у коме он настаје - институције, музеја, историје, процеса музеализације, савремене интерпретације.
Први Незаштићени сведок интерполиран је у просторима сталне поставке Музеја афричке уметности – збирке Веде и др Здравка Печара (МАУ). Афродизијак као поднаслов везан је за истоимени револуционарни албум Феле Кутија и почетке афробита. Цео концепт поставке може се тумачити на музичкој разини (поред поменутог Кутија, ту је и песма Public Witness Program бенда Fugazi са албума из 1993. године) политичко-уметничких визија поменутих актера, али и у оквиру феномена институционалне критике која прераста у институционални шик.
Изложба је реализована као визибилни дијалошки процес и интеракција дела савремене уметности са специфичностима сталне поставке МАУ. Интервенција осам београдских уметника на сталној поставци МАУ отвара специфичне просторе међустања у којима се преиспитују позиције посматрања слике другог/другости: афричког континента кроз идеограме сафарија, сиромаштва, секс туризма, традиционалних религиозних обреда; музеја као места вишеструкости; мапе света као несталног геополитичког конструкта; односа СФРЈ и афричких земаља у оквиру Покрета несврстаних, итд.
Фото: Иван Зупанц
Креативном интервенцијом уметници стварају пролаз између чина репрезентације (сталне поставке МАУ, историје музеја и његовог постојања у савременом тренутку и заједнице у којој он функционише) и реинтерпретације (уметничке акције као рефлексије, идентификације, реконтекстуализације, мимикрије) доводећи нас до новог читања кроз нове односе и симболичне међупросторе сталне поставке.